Op donderdagavond 24 oktober deed een enthousiaste Isabelle Coppens ons ‘het verhaal achter etiquette’ uit de doeken. Dit in een heel gezellige setting: het prachtige NH Collection Antwerp Centre. Een locatie waar we op en top in de watten werden gelegd: succulente hapjes (een heel buffet!) en drankjes stonden ongeduldig op ons te wachten. Onze spreekster van de avond maakte van haar passie haar beroep. Ze sprak vol vuur over deze bijzondere drijfveer. Van kinds af aan is Isabelle Coppens gepassioneerd door alles wat met etiquette te maken heeft. Als ze 16 lentes oud was, las ze het boek van Marlène de Wouters en dat was een echte ‘eyeopener’ voor haar. Isabelle heeft een diploma Burgerlijke bouwkunde in haar rugzakje zitten maar volgde haar hart door zich te verdiepen in de wondere wereld van ‘etiquette, wellevendheid en omgangsvormen’. Ze doceert etiquette op de butlerschool en startte enkele jaren geleden haar eigen zaak op: Gracious Manners. Ze legt met plezier de verhalen achter de regels uit en ze gelooft erin dat als je weet waarom iets zo of zo moet, je het dan veel beter aanneemt.
Etiquette is een vorm van beleefdheid. Bij recepties, aan tafel. Maar het heeft tegelijkertijd ook een negatieve bijklank: stijf, keurslijfachtig. Etiquette gaat over attent zijn naar anderen toe, respectvol zijn. Het zijn ‘de verkeersregels van het sociale leven’. Want mensen hebben nood aan regels. Mensen een houvast geven om te weten wat je in bepaalde situaties mag doen. Als je weet hoe het hoort, dan kun je alles laten varen en genieten van de beleving. De oorsprong van etiquette? Wel, het heeft altijd al bestaan. Gedragscodes van omgaan met elkaar: van in de middeleeuwen: enter de ridders. De meest strikte etiquette is nog altijd de Britse. Ga je naar het buitenland? Op overheidssites staan de etiquetteregels van het land in kwestie. Pas je dus aan aan het land waar je naartoe gaat, lees je in. Heel veel van de regels rond beleefdheid aan tafel zijn ontstaan in Versailles.
De hiërarchie van etiquette? De belangrijkste personen: vrouw versus man, oudere versus jongere en hoger in rang versus lager in rang. Qua kledij: sneakers, ook al zijn ze erg hip, zijn nooit gekleed. En ‘casual’? ‘Casual chic’ is geen dresscode. De bedoeling van een dresscode is om mensen te ontzorgen. Bij ‘casual’ is het net heel onduidelijk, niemand weet wat het is. Nog een leuk weetje om mee af te sluiten: als iemand niest, zeggen we bijna altijd ‘Gezondheid’. Maar je zegt beter niets want anders vestig je er net de aandacht op.
Er was heel veel ruimte voor ‘vraag en antwoord’, een fijne interactieve avond. We kregen ook een rondleiding in het knappe hotel, voorafgegaan van een boeiende intro van de sales manager. NH Collection Antwerp Centre heeft maar liefst 186 kamers waarvan 100 superior kamers en 86 premium kamers. Er zijn ook fijne vergaderzalen. In één ervan vertoefden wij voor de boeiende uiteenzetting van Isabelle. Wereldwijd telt deze NH Collection groep maar liefst 50 hotels en acht luxemerken.