Op dinsdagavond 18 april vierden we de Management Assistants Day die twee dagen nadien zou plaatsvinden. Het ledencadeau mocht dan ook wat specialer zijn: elk ManAs-lid kreeg een leuke glazen drinkfles cadeau. De avond zelf was ook een mooi geschenk: Sofie Albrecht nam ons mee in de wondere wereld van de parfumcultuur. Haar passie is schrijven, beauty en… schrijven over beauty. Parfums vormen de rode draad in haar leven. Een boek mocht dus in haar mooi parcours niet ontbreken: ‘Parfumwijzer’ is jouw persoonlijke gids in de ‘geurenjungle’.
De beautyjournaliste nam ons mee op sleeptouw: van kantoorvriendelijke geuren, het inzetten van geuren als een onzichtbaar accessoire tot het aanzetten van je emotionele brein. We leven in een hele audiovisuele wereld. Geur is iets waar jammer genoeg weinig aandacht aan besteed wordt op school en toch is het heel krachtig, net omdat het onzichtbaar is. Herinneringen, frustraties: de geurprikkels worden daar verwerkt. Er zit dus een mooi emotioneel laagje onder.
Net zoals bij wijn helpt het als je een ‘basiskennis’ hebt. Sofie liet ons een overzicht van parfumfamilies ruiken. En de associaties met kleuren maken. Citrus: geel, water: blauw, enzovoort. Sofie vergeleek parfum met lingerie: mensen zien het niet maar het geeft vooral jezelf een goed gevoel. Van fris (fruitig) om op te vrolijken, tot bloemig, Oosters en hout. Als je bijvoorbeeld een heel moeilijke meeting moet leiden of opslag wil vragen en dus wil aantonen van “Met mij moet je niet sollen”, dan draag je best een houtgeurende parfum. Sofie gaf ons ook nog enkele tips mee. Als we bijvoorbeeld een staaltje goed vinden, dan moeten we het altijd eens testen op onze huid. Zuurtegraad, je leeftijd, je cyclus: er zijn veel factoren die bepalen of de geur een match is voor jou, of net niet. En je eigen ‘huidgeur’ evolueert ook.
Draag op de warmste plekken van je lichaam parfum: in je knieholtes, decolleté, achter je oren. De belangrijkste tip: neem je tijd! Niet snel kiezen in de parfumerie want dan keer je misschien naar huis met een miskoop. Om er zuinig mee te zijn: parfumeer je haar, je sjaal: zo gaat het langer mee. Tot slot: je neus is het enige orgaan dat zichzelf altijd vernieuwt. Sofie’s doel was om een stukje van haar passie op ons over te brengen. Wel, het was bijzonder geslaagd! En wat het plaatje helemaal afmaakte: het bijzonder mooie decor. Het knappe hotel ‘t Sandt, de gezellige netwerkbabbel die we daar hielden en de heerlijke hapjes en drankjes waarmee ze ons verwenden. Al onze zintuigen werden in de watten gelegd!